Szkolenie kapitańskie

Tym razem będziemy szkolić się z zakresu manewrów portowych oraz samodzielnego prowadzenia rejsu morskiego. Oferta przeznaczona jest przede wszystkim dla osób, które chciałyby wkroczyć w etap samodzielnego czarterowania jachtów oraz prowadzenia rejsów morskich, ale również dla tych wszystkich żeglarzy, którzy chcą spróbować czegoś nowego niż stanie za sterem na pełnym morzu.

Przebieg szkolenia żeglarskiego w dużej mierze uzależniony jest od warunków atmosferycznych, rozporządzeń miejscowych władz oraz aspektów technicznych. Zawsze staramy się zrealizować plan w pełni, ale ostateczna decyzja dotycząca przebiegu szkolenia i –w skrajnych sytuacjach – portu zakończenia należy wyłącznie do kapitana.

25.10 – 1.11.2025
(7 dni)

SZKOLENIE KAPITAŃSKIE

(SK 01/25)

—————————————————————-

manewry portowe i samodzielne prowadzenie rejsu

—————————————————————-

START: Przystań Cesarska (Gdańsk)

ZAKOŃCZENIE: Przystań Cesarska (Gdańsk)

—————————————————————-

KAPITAN: Piotr Zieliński

JACHT: s/y Juna (Sun Odyssay 39i)

—————————————————————

CENA: 2800,00 PLN

KASA JACHTOWA: 500,00 PLN

—————————————————————-

Jak to będzie wyglądało?

Projekt skupia się przede wszystkim na małej liczbie uczestników, maksymalnie 4 osoby plus kapitan. W tak małym gronie kolejka do steru jest krótka, każdy wykona dużą liczbę manewrów portowych, oraz każdy będzie miał okazję sprawdzić się jako dowódca jednostki.

Idea to tygodniowy rejs, gdzie pierwsze dwa dni skupimy się wyłącznie na manewrach portowych, a przez kolejne cztery dni, każdy uczestnik będzie miał okazje samodzielnie zaplanować, zorganizować i przeprowadzić żeglugę z punktu A do punktu B, wliczając w to manewry portowe, nawigację oraz komunikację radiową, która jest koniecznością na Zatoce Gdańskiej (jedynie uczestnicy posiadający uprawnienia SRC lub LRC).

Szkolenie

Poniżej przedstawiam szczegółowy plan szkolenia. Podczas naszego szkolenia skupiamy się przede wszystkim na manewrowaniu w portach, planowaniu żeglugi uwzględniając pogodę, wybór odpowiedniego portu, oraz na samym prowadzeniu rejsu morskiego.

  1. Odbiór jachtu morskiego w firmie czarterowej
  2. Zasady manewrowania jachtem balastowym
  3. Planowanie manewru
  4. Panowanie nad jachtem na silniku (zatrzymywanie, poruszanie się po porcie)
  5. Wykorzystanie efektu śruby podczas manewrów i zacieśniona cyrkulacja jachtu
  6. Podejścia do nabrzeża longside
  7. Odchodzenie od nabrzeża z wykorzystaniem szpringów
  8. Podejścia i wyjścia z y-bomów.
  9. Zasady bezpiecznego cumowania uwzględniającego warunki zewnętrzne
  10. Organizacja pracy załogi i komunikacja w trakcie manewrów
  11. Planowanie drogi z uwzględnieniem pogody
  12. Prowadzenie rejsu morskiego okiem skippera
  13. Manewry podejścia do człowieka zarówno na silniku jak i pod żaglami
  14. Komunikacja radiowa z portem (dla posiadających uprawnienia radiowe)
  15. Zdanie jachtu morskiego w firmie czarterowej

Plan tygodnia

Sobota to dzień zaokrętowania. Jest to też niepowtarzalna okazja żeby zobaczyć odbiór jachtu, a co więcej w nim uczestniczyć. Zanim jeszcze wejdziemy pokład, omówimy sobie na co należy zwrócić uwagę podczas odbioru jednostki i jak go przeprowadzić w sposób skrupulatny i sumienny. Zanim jeszcze będzie można zakończyć działania i udać się na kolację lub zjeść ją na jachcie, przeprowadzimy krótką rozmowę i zarazem szkolenie dotyczące rozpoczęcia rejsu, poznania swojej załogi oraz jej umiejętności. Ostatnią, kluczową kwestią będzie szkolenie bezpieczeństwa które musimy odbyć by móc bezpiecznie przeprowadzić cały rejs. To będzie popołudnie i wieczór pełen wyzwań. Kwestie organizacji życia na jachcie, oraz organizacji samych działań szkoleniowych poruszymy dopiero przy kolacji w sposób luźny i przyjemny.

Niedziela i poniedziałek to dni przeznaczone wyłącznie na manewry portowe. Pierwszego dnia nauczymy się podstaw manewrowania w praktyce oraz rozpoczniemy podejścia longsaid oraz cumowanie w y-bomach. Drugiego dnia będziemy doskonalić umiejętności uzyskane dnia pierwszego. Manewry portowe to nie tylko stanie za sterem i operowanie silnikiem. To także praca na odbijaczach, cumach oraz przede wszystkim dowodzenie załogą, czego też będziemy się uczyć przez cały czas trwania rejsu.

Wtorek, środę, czwartek i piątek poświęcimy na szkolenie z samego prowadzenia rejsu. Kolejno, każdy uczestnik przez cały dzień (od wyjścia z portu do zacumowania), prowadzić będzie rejs. Wybierze port docelowy, zaplanuje trasę uwzględniając pogodę, podejmie decyzje o przebiegu żeglugi, zgłosi wyjście/wejście do portu, oraz poprowadzi manewry portowe, zarówno dowodząc załogą jak i manewrując jachtem. Będzie to doskonały osobisty sprawdzian wiedzy pozyskanej na kursie JSM, oraz zdobytej w ciągu pierwszych dwóch dni manewrów portowych.

Sobota to dzień zakończenia. Po śniadaniu sklarujemy jacht i opuścimy jego pokład. Zanim jednak do tego dojdzie, zdamy nasz jacht Bosmanowi, by cała załoga mogła zobaczyć jak to wygląda podczas czarteru.

Instruktor / Kapitan

kpt. Piotr Zieliński

Osobiście poprowadzę szkolenia i będę czuwał nad bezpiecznym przebiegiem Twojego rejsu kapitańskiego na wodach Zatoki Gdańskiej

Akwen

Zatoka Gdańska to do doskonałe miejsce na rejsy szkoleniowe. Dysponujemy częściowo osłoniętym akwenem z dużą ilością portów, dużym ruchem statków, sieciami rybackimi, znakami nawigacyjnymi oraz względnie nie dużymi odległościami, dzięki czemu możemy spać codziennie w innym porcie.

Rozpoczynając i kończąc rejs w Gdańsku, możemy żeglować do portu Hel, Jastarni, Pucka, Gdyni, Sopotu, Górek Zachodnich oraz Nowego Świata. Jest jeszcze możliwość żeglugi do Władysławowa które może nie zachwyca pięknem (w mojej opinii to najbrzydszy polski port), ale jest portem otwartego morza o bardzo dobrej lokalizacji. Mamy więc 8 potencjalnych portów do wyboru, to znacznie więcej niż potrzebujemy by utrzymać różnorodność.

Nasz jacht

s/y Juna

Sun Odyssay 39i

Sprawdzony jacht znanej i popularnej stoczni. Bandera portugalska. Na jachcie znajdują się wszystkie wymagane i niezbędne środki ratunkowe, kamizelki pneumatyczne, EPIRB i łączność VHF.

  • 3 kajuty 2-osobowe
  • 1 toaleta, z możliwością prysznica
  • W pełni wyposażony kambuz z kuchenką gazową
  • Pościele
  • Dwa koła sterowa
  • Bimini top, szprycbuda
  • Rolowany do masztu grot
  • Klasyczny fok

Co jeszcze na rejsie

Manewry portowe

Manewry portowe prowadzi załoga jachtu pod nadzorem kapitana. Oznacza to że podczas szkolenia będziecie nie tylko operować cumami i odbijaczami, ale także stać za sterem i manewrować jachtem w porcie na silniku. Aby odpowiednio przygotować Was na wyzwania Zatoki Gdańskiej i jej portów, pierwsze dwa dni poświęcimy wyłącznie manewrom portowym w praktyce!

Kapitan stażysta

Każdy uczestnik rejsu, przez jeden dzień będzie kapitanem stażystą. Przygotuje jednostkę, zaplanuje żeglugę z uwzględnieniem warunków atmosferycznych oraz wybierze port docelowy. Następnie zgłosi wyjście z portu do władz portowych i przeprowadzi manewr portowy rozpoczynając od zaplanowania manewru i omówienia go, a kończąc na jego samodzielnym wykonaniu.

Bezpieczeństwo

Za bezpieczeństwo załogi i jednostki odpowiada kapitan jachtu, a jak wiadomo priorytet to bezpieczeństwo. Zaczniemy rejs od szkolenia by przybliżyć tą kwestię całej załodze. Kapitan będzie sprawował bezpośredni nadzór nad przebiegiem rejsu i interweniuje w razie podejmowania przez załogę ryzykownych działań lub decyzji.

Pościel

Jacht zostanie wyposażony w pościel hotelową. Spodziewajcie się poduszek, kołder, hotelowych poszew i poszewek oraz prześcieradeł z gumką. Śpiwory są więc zbędne a komfort wypoczynku w milutkiej pościeli wynagrodzi nam trudy żeglarskiego rzemiosła 🙂

Ograniczona liczba miejsc

Nasz rejs odbędziemy na jachcie posiadającym 3 kajuty 2-osobowe. Przy łącznie pięciu osobach na pokładzie, oznacza to dla wszystkich duży komfort, zarówno wypoczynku jak i samego przebywania na jednostce.

GWARANTUJĘ ograniczoną liczbę miejsc na rejsie. Maksymalna liczba uczestników wynosi 4 osoby załogi plus kapitan jachtu. Każdy uczestnik rejsu (kapitan również) śpi w kajucie, dzięki czemu mesa pozostaje wolna i do dyspozycji całej załogi.

Sprzątanie porejsowe

Przejmujemy jacht posprzątany i gotowy do żeglugi. Sprzątanie porejsowe zapewnia firma czarterowa. Zadaniem załogi jest pozmywać, powycierać i pochować brudne naczynia po sobie, rozebrać pościel, poukładać rzeczy i zgodnie z tradycją żeglarską wyszorować pokład z soli. Odkurzanie, polerowanie, wietrzenie, sprzątanie toalet, mycie podłóg, wnętrza itp jest już opłacone i nie trzeba się tym przejmować.

Zaokrętowanie i wyokrętowanie

Zaokrętowanie odbędzie się w Przystani Cesarskiej w Gdańsku (ul. Dokowa 1) około godziny 1600. Ostateczna godzina zaokrętowania będzie zamieszczona w informacji od firmy czarterowej i znana nam na długo przed rejsem. Chciałbym aby wszyscy byli na czas, ponieważ odbiór jachtu będzie częścią naszego szkolenia.

Wyokrętowania przeważnie jest do godziny 1000 w kolejną sobotę. Wówczas jacht musi być już sklarowany a załoga gotowa do jego opuszczenia. Tu będzie ostatnia część szkolenia, a konkretnie prezentacja zdania jachtu w firmie czarterowej. Port zakończenia jest ten sam co port rozpoczęcia rejsu.

Warunki finansowe

Cena rejsu zawiera: miejsce na jachcie w 2-osobowej kajucie, szkolenie oraz opiekę kapitana.

Składka jachtowa: składka zostanie zebrana przez kapitana jachtu w momencie zaokrętowania załogi. Składka nie podlega podwyższeniu lub obniżeniu bez względu na koszty jakie poniesie organizator rejsu. Nie podlega ona zwrotowi lub rozliczeniu na zakończenie rejsu. Składka jachtowa służy do pokrycia:

  • opłat portowych;
  • paliwa do jachtu ;
  • transit logu w firmie czarterowej (sprzątanie, gaz itp.)
  • pościeli oraz jej prania;
  • ubezpieczenia kaucji
  • innych wydatków eksploatacyjnych jednostki.

Zaprowiantowanie: załoga wspólnie przygotowuje listę zakupów oraz zaprowiantowuje jacht w produkty spożywcze i napoje. Załoga solidarnie rozlicza się z poczynionych zakupów spożywczych miedzy sobą. Kapitan jachtu nie uczestniczy w rozliczeniu.

Na życzenie wystawiam fakturę. Bardzo proszę o poinformowanie mnie o tym przed dokonaniem wpłaty, załączając dane do faktury (w tym NIP).

Zasady uczestnictwa i rezerwacji

Zasady rezerwacji miejsc na naszej wyprawie są zgodne z regulaminem uczestnictwa. Pełen regulamin uczestnictwa znajdziecie pod w zakładce:

Opłata rezerwacyjna wynosi 50% ceny rejsu i należy ją uiścić na wskazane przez organizatora konto bankowe do 3 dni od otrzymania potwierdzenia rezerwacji.

Pozostałe 50% ceny rejsu należy wpłacić do 30 dni przed rozpoczęciem rejsu.

Jeżeli w momencie rezerwacji do rozpoczęcia rejsu pozostało mniej niż 30 dni, należy uiścić 100% ceny rejsu na wskazane przez organizatora konto bankowe do 3 dni od otrzymania potwierdzenia rezerwacji.

Wpłata opłaty rezerwacyjnej lub 100% ceny rejsu oznacza akceptacje regulaminu uczestnictwa.

Każdy uczestnik otrzyma potwierdzenie mailowe rezerwacji oraz maila organizacyjnego przed rozpoczęciem rejsu.

Organizator

Wyłącznym organizatorem rejsu jest:

Piotr Zieliński żeglarstwo morskie

ul. Szpitalna 181

32-500 Chrzanów

NIP: 628-224-49-04 EU

NIP: PL6282244904

REGON: 123080848

Telefon: +48 726 856 892

Bank Pekao S.A.

NR konta PLN: 25 1240 4230 1111 0011 0379 8843

NR konta EUR:51 1240 4230 1978 0011 0379 8869